De flesta vet att organisk sökmotoroptimering (SEO) handlar om att koppla sökord till den egna verksamheten. Om man inte känner till sin egen verksamhet och vad kunderna söker på finns det ingen anledning att försöka sig på att göra en nyckelordsanalys eftersom den ändå kommer att vara missvisande, eller inte ge de resultat som man är ute efter. Att förstå sina kunder är det första steget som krävs innan man kan påbörja någon form av marknadsföringsaktivitet – och i synnerhet sökmotoroptimering.
Det varje företagare bör göra innan ett sökmotoroptimeringsarbete påbörjas är att ta reda på vad som finns i kundernas huvuden.
För vissa företag som utvecklar och säljer specialprodukter finns det oftast väldigt lite sökningar på de sökord som direkt är relaterade till produkten. Detta betyder att det kan vara svårt att få upp den trafikvolym som man egentligen vill ha, och som det finns potential för. I dessa fall krävs det annat innehåll som den potentiella kunden söker på, och som på något sätt knyter an till den produkt som ska säljas.
Ett exempel på detta är om du säljer en specialkudde för personer med sömnproblem. Sannolikt är det få personer som söker på just din specialkudde (en produkt du är ensam om), men genom att istället lägga in generella artiklar (i en egen blogg) om sömnproblem (ord med många sökningar) och andra tips så kan du driva trafik genom dessa till din produktsida genom att rekommendera din produkt i slutet av varje artikel med en länk. Givetvis kommer du inte att kunna konvertera alla dessa besökare, men din trafik kommer att öka dramatiskt och försäljningen kommer nästan garanterat att följa efter.
Detta kallas för content-marketing och är en mycket viktig del inom internetmarknadsföring. De flesta stora e-handelsbutiker kan dra nytta av content-marketing, men ur ett sökordsperspektiv finns det sannolikt redan nyckelord i form av enskilda produktnamn och produktkategorier som får tillräckligt många sökningar för att driva in tillräckligt många kunder (givetvis ska man alltid arbeta för att få fler).
Med hjälp av både sökmotoroptimering och content-marketing kan man skapa en effektiv marknadsföringsstrategi som ser till att kunder i flera olika stadier av kännedom om ditt företag eller produkt hittar till din produktsida och sedan avslutar med ett köp (eller lämnar sina kontaktuppgifter).
Detta är en av anledningarna till varför det är så rekommenderat för företag att vara aktiva med sin företagsblogg. Enda problemet är att många företagare inte är aktiva därför att det saknas intresse eller för att de helt enkelt inte vet varför det är viktigt att blogga och få ut innehåll på den egna hemsidan.
Du som läst denna artikel bör nu förstå varför det är så viktigt att få ut mer innehåll på den egna hemsidan (med hänsyn till både SEO och försäljning) som indirekt eller direkt är relaterat till de produkter du säljer. Om du sedan behöver hjälp med sökmotoroptimering för de innehållsidor som du har, eller andra viktiga sidor på din hemsida, så kan du anlita ett SEO-företag för att hjälpa dig att se till att få den optimerad för att driva resultat.